A művészet lehetőséget ad arra, hogy analizáljuk, reagáljunk és reménykedjünk a szociális változás létrejöttében – Interjú Theodoros Kakoullis-szal

Kriza
Júlia
~
20/10/2023
Theodoros Kakoullis a ‘90-es évek óta dolgozik grafikus tervezőként és művészként. 2002-ben a ciprusi Oktatási, Sport- és Ifjúsági Minisztérium kinevezte grafikus tervező tanárnak, és mai napig a Ciprusi Pedagógiai Intézet grafikusaként dolgozik. Főleg plakátokat és kiadványokat tervez kulturális és társadalmi témákhoz, például színházi előadásokhoz, fesztiválokhoz, múzeumokhoz és oktatási témákhoz. Többször kapott díjat a Ciprusi Posta bélyegkibocsátásáért és a Ciprusi Központi Bank ciprusi font gyűjtőérméinek tervezéséért. A Ciprusi Nemzetközi Animációs Fesztivál tanácsadó bizottságának fejlesztési programjainak elnökségi tagja. Az idei Primanimán a Masters versenyprogram zsűrijének tagjaként vesz részt.

Mostani munkádait nézegetve rátaláltam néhány bélyegre, melyeket a ciprusi postának készítettél. Jelenleg a Ciprusi Oktatási, Sport- és Ifjúsági Minisztérium alkalmazott grafikusaként dolgozol. Mennyire tudnak kiteljesedni a művészi ambícióid itt? Mit gondolsz úgy általában az alkalmazott grafika szerepéről? Hozzád mennyire illik az alkalmazott grafika?

A kilencvenes évek elején tanultam grafikát és grafikaitervezést Angliában, szóval sok éve gyakorlom a szakmát, ezalatt szembe kellett már néznem mindenféle kreatív kihívással.

A grafika gyakran szolgál művészi eszközként arra, hogy kifejezzem magam. A minisztériumnak dolgozni grafikusként más, mint szabadúszóként, de az alapelvek ugyanazok, és az eredménynek mindig a legmagasabb szintet kell megugrania.

A művészet sokszor ellentmondásos, szóval minden alkalommal, amikor sikerül teremtenie egy olyan környezetet, amiben az egészséges párbeszédek új utakra és manifesztumokra vezetnek, akkor a fejlesztések, új ötletek és együttműködések erőlködés nélkül jönnek maguktól. A művészet lehetőséget ad nekünk arra, hogy analizáljuk, reagáljunk és reménykedjünk a szociális változás létrejöttében. Az alkalmazott grafika a nyelvem és egyfajta módom az önkifejezésre, de a képzőművészet volt az első szerelmem és mindig is az marad.

Festészetet is tanultál korábban. Tervezel komolyan is foglalkozni vele mint szakmával? El tudod képzelni, hogy akár festmény-animációt készíts?

A festészet a mindennapi életem szerves része, az érzelmeim értelmezésének módja, és annak, ahogyan látom a világot. Számos különféle művész munkáját tanulmányozom és követem, az öreg mestereken át a rengeteg tehetséges kortárs művészig az egészen világon.

Igazi felfrissülés és komolyan esszenciális dolog mindannyiunk számára, hogy felfedezzük bármilyen kreatív munkaforma gyógyító folyamatát, hogy átvészeljük ezeket az embertpróbáló időket, amikkel szembe kell néznie a világnak, és, hogy optimistábbak tudjunk lenni.

Mókás lenne egy kísérlet és egy játékos eljárás részeként festmény-animációkat készíteni a stúdiómban!

Theodoros Kakoullis grafikus munkái az elmúlt évekből

A Countryside Animafest Cyprus csapatának a fesztivál kezdete óta vagy a tagja. Pontosan hogyan váltál a szervezőcsapat részévé?

Már a fesztivál születésének pillanatában jelen voltam, hiszen Yiorgos Tsangaris, a fesztivál művészeti igazgatója és alapítója, nagyon jó barátom és kollégám volt korábban. Aztán fokozozatosan egyre jobban bevonódtam a fesztivál munkájába, ismertem az összes kihívást, amivel szembe kellett nézniük. Most már az életünk szerves részét képezi ez a különleges fesztivál, és nagyon várjuk, hogy újra itt legyen a nyár, hogy vendégül láthassuk ezeket a nagyszerű művészeket a világ minden tájáról, és hogy együtt alkothassanak és gondolkodhassanak a varázslatos ciprusi éjszakai égbolt alatt.

A Countryside Animafest Cyprus tényleg egy igazán különleges fesztivál, például a fesztivál stáb nagy részét önkéntesek képezik és egy rendkívüli környezetben kerül megrendezésre minden évben. Hogyan tudjátok bevonni a fesztiválba a helyi közösséget és a fiatal ciprusiakat? Mennyire állandó a stáb?

A helyi közösség eszméletlen lelkeseddésel karolta fel a fesztivált. Progresszív fiatalokról van szó, akik végtelen lelkesedést tanúsítanak és mindenféle művészi és kulturális kifejezéssel gazdagítják a munkát. Az összes megbeszélésen részt vesznek az év során.

Mindegyikük a hozzáértésétől függően úgy járul hozzá, tesz javaslatokat, ötletel és cselekszik, hogy a fesztivál évről évre jobban és produktívabban tudjon működni.

A helyiekkel kapcsolatban pedig azt említeném meg, hogy végülis az ő gyönyörű falujukban, Salamiou-ban kerül megrendezésre az esemény, szóval ők is azt szeretnék, hogy minden jól menjen. Ami pedig az önkénteseket illeti, minden évben jelentkeznek hozzánk főleg művészeti háttérrel rendelkező fiatalok, hogy önzetlenül felajánlák a munkájukat. A fesztivál fő csapata nagyjából ugyanaz minden évben. Ahogyan évről évre egyre növekszik a fesztivál, úgy csatlakoznak új ambíciózus és szenvedélyes emberek, megélve a lehetőségét annak, hogy részt vegyenek ebben az elragadó utazásban, amit a fesztivál kínál.

Countryside Animafest Cyprus fesztiválplakátjai

Szerinted miért fontos ez a fesztivál, mit képvisel, és miért működik ilyen jól 2002 óta?

A Countryside Animafest Cyprus a maga nevében az első az országban. A 2002-ben alapított fesztivál sokban hozzájárult ahhoz, hogy értékeljük a művészetek decentralizálásának ötletét, és újjáélesztette a vidéki közösségeket, ezzel megalkotva egy újfajta érdeklődést a független animációs mozi iránt Cipruson, egy nagyon széles közönségspektrum körében.

Az Animfest Cyprus a világ legfrisebb produkcióiból mutat be válogatásokat, a független, nem kereskedelmi céllal létrejövő filmekre fókuszálva.

Az egyike a leghosszabban futó fesztiváloknak Cipruson, az utóbbi hat évben helyszínéül Salamiou szolgált, ami egy, a Paphos hegyvidéken elterülő kis vidéki falu.

Ciprus egy kis sziget a Földközi tenger sarkában. Ezafajta izoláció hogyan hat a helyi kultúrára? Mennyire összetartó a művészeti közösség?

Ciprus a Földközi-tenger keleti részén helyezkedik el, ezáltal utat képez a nyugati és keleti világ között. A különböző kulturális behatások elkerülhetetlenül nyomot hagytak a szigeten. Szóval amellett, hogy a ciprusi művészetre jellemző az eredetiség és a magas minőség, meghatározó benne a különböző kulturák keveredésének hatása is. Az 1974-es török invázió nem csak a társadalmat, hanem természetesen a művészeket és a művészi produkciókat is befolyásolta. Az ezt követő évek nagyon nehezek voltak. Tele voltak küzdelmekkel és intenzív egzisztenciális aggodalmakkal, ami a művészi közösség elhatárolódását eredményezte, ugyanakkor ellenállást és belső fejlődést is, szóval hangot adtak a politikai problémáknak. A művészek manapság is fenntartják a nyílt párbeszédet a külföldi trendekkel és koruk legmodernebb vizuális és konceptuális eszközeit alkalmazzák, integrálva a helyi közösségben szerzett tapasztalataikat. A nemzetközi és helyi eseményeken való részvételük adják meg nekik az erőt ahhoz, hogy alakítani tudják a jövőjüket, és hogy a globális művészeti porondra kerüljenek.

A politikai helyzet is nagyon komplexnek tűnik Cipruson. Véleményed szerint mekkora hatással vannak a körülmények a művészek munkáira, különösen a fiatalabb generációkéra?

A művészetnek muszáj annak a médiának lennie, ami megnyitja az elménket és a szívünket. A művészek idősebb generációjának feladata az, hogy folyamatosan emlékeztesse és bátorítsa a fiatalabbakat, hogy vegyenek részt mindenféle politikai, kulturális és univerzális problémában kreativitásukkal és aktivizmusukkal.

Az erős vizuális üzeneteket alkalmazó művészet sokféle háttérrel és meggyőződéssel rendelkező ember számára képes vizuális forrást nyújtani és biztosítani a történelemről.

Mindkét közösséget, a ciprusi görögöket és a ciprusi törököket a művészeteken keresztül kell egyesíteni, hogy békés, biztonságos és kreatív környezetet építhessenek az elkövetkező generációk számára.

Masters zsűri a 11. Primanimán (Kiss Melinda, Theodoros Kakoullis, Visky Ábel)

A tavalyi Primanimán a ciprusi fesztiválcsapattal közösen vettetek részt. Ebben évben a Masters verseny zsűrijének tagja vagy. Grafikusként az animációs filmek mely aspektusaira fogsz koncentrálni a zsűrizés során?

Erős kötelék alakult ki az utóbbi évek során a Primanima és a Countryside Animafest Cyprus között. Közös workshopokat már tartottunk, de mindig van hely újabb tevékenységek fejlesztésére.

Szükségtelen kiemelni, hogy milyen hálás vagyok Tamásnak (Patrovits Tamás, a Primanima fesztiváligazgatója és Kreatív igazgatója – a szerk.) a lehetőségért, hogy részese lehetek ennek a remek fesztiválnak a zsűri tagjaként. Tamás egy inspiráló, innovatív és előremutató gondolkodású ember, és képes átadni vízióját a kollégáinak. Tavaly volt a második alkalom, hogy a Countryside Animafest Cyprus tagjaként ellátogattam a Primanimára. Alig várom, hogy megnézzem és meglepjenek az animáció különböző aspektusai és technikái, különösen azok, amelyek nagyon erős koncepciókkal, művészeti alkotásokkal, innovatív ötletekkel és üzenetekkel rendelkeznek. A humort pedig mindig örömmel fogadom.

No items found.
HUN
ENG
HUN
ENG